ایدهی مناسب؛ امری که زمان زیادی از افرادی که تصمیم به راهاندازی کسبوکاری مستقل دارند، میگیرد.
کاغذهای زیادی را خطخطی کرده، بلکه از میان آنها ایدهای زاییده شود که تابهحال به ذهن هیچکس خطور نکرده است.
این افراد معمولاً بعد از بالا و پایین کردن ایدهها، درنهایت رویای ساختن کسبوکار را به دست فراموشی میسپارند.
۷ نکته اصلی در کشف یک ایدهی مناسب
حالآنکه ایده تنها یک بخش از بخشهای مهم دیگر راهاندازی کسبوکار است.
خوب است، قبل از پرداختن به راههای یافتن ایده مناسب بدانیم، قدم اول برای راهاندازی کسب کار، فقط و فقط «برداشتن قدم اول» است. باید شروع کرد.
ایدههای اولیه هیچوقت بینقص نیستند.
شروع کردن، غرق شدن در کار و ملاقات با افراد باتجربه و واقعبین است که بستر مناسبی برای تکمیل ایدهها و مواجهشدن با فرصتهای خوب را رقم میزند.
پس اولین نکته قبل از فکر کردن بیشازاندازه به ایده، اجرایی کردن ایدهی ابتدایی است. در ادامه به چگونگی یافتن ایدههای ابتدایی میپردازیم.
۱. دقیقاً محل خارش را بخارانید!
اینیک اصطلاح آمریکایی است. سعی کنید راهحلی مؤثر، کمهزینه و لذتبخش، برای بهینه کردن یکی از فعالیتهای روزمرهتان که کمی شمارا آزار میدهد بیابید.
این کار درک شهودی شما از مشکلات را بالا میبرد.
۲. مخاطبهای خود را محدود و خاص انتخاب کنید.
یک لیست در مورد یک مسئله خاص تهیه کنید و از مخاطبانتان دربارهی چالشهای شخصی خود در رابطه با آن مسئله، نظرسنجی کنید.
بعدازآن، نتایج را تحلیل و بررسی کنید تا مشکل و تقاضای گروه مخاطب خود را کشف کنید.
۳. ایدههای کسبوکار را در شغل فعلی خود کشف کنید.
به فعالیتهای جایی که در آن کار میکنید دقت کنید (مالی، منابع انسانی و…) چگونه میتوان آنها را بهینه کرد؟ چه چیزهای دیگری میتوانند کارآمدتر باشند؟
به افرادی که با شما کار میکنند توجه کنید، چگونه میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند؟ مجموعه چطور میتواند آنها را حفظ کند؟
آنها چطور میتوانند از کار کردن در مجموعه احساس خوبی داشته باشند؟ چگونه میتوان خدمات اصلی مجموعه را بهینه کرد؟
سعی کنید به راههایی خارج از چارچوبها و روشهای همیشگی فکر کنید.
۴. تمایلات روز را تحلیل و بررسی کنید.
برای رسیدن به یک ایدهی مناسب، به موضوعات پرطرفدار در رسانههای اجتماعی نگاهی بیندازید و آنها را تجزیهوتحلیل کنید.
شما میتوانید با تولید محصولات منطبق با تقاضای روز یک کسبوکار ایجاد کنید.
فراموش نکنید که مطالعه راجع به حوزهای که قرار است در آن قدم بردارید امری مهم و تعیینکننده است.
باید آنقدر مطالعه کنید تا به نقطهای برسید که خودتان بتوانید پیشآمدهای آینده را پیشبینی کنید. بخوانید! بخوانید! بخوانید!
*در این راستا، اگر علاقه مندید بدانید با ایدههای تکراری چگونه باید برخورد کنیم پیشنهاد میکنیم سری به مقاله آن بزنید.
۵. برای یافتن یک ایدهی مناسب باید علاقه خود را بشناسید.
به مشاغل گذشته خود نگاهی بیندازید و آنچه دوست داشتید و دوست نداشتید را بنویسید و تحلیل کنید.
به مشاغلی فکر کنید که به شما امکان میدهد کارهای بیشتری انجام دهید. فهرستی از کارهایی که دوست دارید و بهصورت رایگان انجام میدهید تهیه کنید.
به این فکر کنید که چطور میتوانید این کارها را به یک کسبوکار تبدیل کنید.
مثلاً اگر فردی هستید که بهسلامتی و تناسباندام علاقه دارید و اوقات فراغت خود را صرف مطالعه و تحقیق در این حوزه میکنید، چرا یک وبلاگ یا کسبوکار در این حوزه راهاندازی نکنید؟
۶. کسبوکارتان را بر پایه نقاط قوت خود بسازید.
به صنایعی فکر کنید که به شما امکان میدهد از نقاط قوت خود استفاده کنید. به مشاغلی فکر کنید که در آن مزیتی ناعادلانهای خواهید داشت.
این میتواند مبتنی بر تجربه، دانش، مهارت یا شبکهای گسترده باشد.
چگونه میتوانید از مهارتهای بهخصوص خود که همیشه مورد تحسین و تمجید واقع میشوند کسبوکار ایجاد کنید؟
۷. به یک ایده پرداز ماهر تبدیل شوید.
با نوشتن روزانه ۱۰ ایده در مورد یک موضوع در هرروز، مغز خود را آموزش دهید تا ایدههای خود را بیابد.
این کار مغز شمارا وادار میکند که خلاق شود.
بهعنوانمثال ۱۰ ایده برای آسان کردن ورزش کردن، ۱۰ ایده برای آسان کردن آشپزی و…این را فراموش نکنید که هرچه بیشتر در زمینههای مختلف و البته مرتبط مطالعه داشته باشید بهصورت طبیعی ایدههای بیشتری به ذهن شما میرسد.
همچنان فراموش نکنید که بعد از یافتن ایده و مشورت شروع کنید.
موفق باشید.