مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ به معنای انتخاب یک حوزه‌ی به‌خصوص در بازار است.

بازار انبوه را در نظر بگیرید که از بخش‌های متعددی تشکیل شده و سال‌ها در حال فعالیت است.
اگر کسب‌وکاری نوپا با سرمایه‌ای محدود بخواهد با بازار انبوه رقابت کند به‌احتمال‌زیاد شانسی برای تنفس نخواهد داشت.
به‌عنوان‌مثال بازار کوله‌پشتی را تصور کنید. این بازار بزرگ شامل بازار کوله‌پشتی عکاسی، کوله‌پشتی کوهنوردی، کوله‌پشتی لپ‌تاپ و… می‌شود.
هرکدام از این بخش‌ها متوجه نیاز به‌خصوص مشتری است.

اگر کسی یکی از این بخش‌ها را انتخاب کند و در آن فعالیت کند، درواقع از استراتژی نیچ مارکتینگ (niche marketing) استفاده کرده است.
نام‌های دیگر آن بازاریابی خرد، رفتن به سراغ کنج بازار، بازاریابی دنج و … است. در ادامه به چند مزیت اساسی نیچ مارکت می‌پردازیم.

مزیت‌های اساسی نیچ مارکتینگ در چیست؟

۱. سود دهی سریع

به‌واسطه کوچک بودن بازار، ارتباطی مؤثر با مشتری برقرارشده و نیاز آن کاملاً برطرف می‌شود.
به دلیل هدف قرار دادن خواسته‌ی او، ظرفیت بیشتری برای خرید دارد. در این صورت شما سریع‌تر به سود خواهید رسید.
برای مثال اگر شما فقط پوشاک زیر ۵ سال بفروشید مشتری سریع‌تر به شما روی می‌آورد تا به نیاز خود برسد فلذا سود در دستان شماست.

۲. سریع‌تر شناخته شدن

به دلیل کوچک بودن بازار و محدود بودن مشتری، احتمالاً کسب‌وکار بعد از یک دوره‌ی کوتاه تبدیل به برند می‌شود.
شما در بازار محدود و خرد خود رقبای بسیار بزرگ ندارید و این برای شما فرصت ویژه‌ای است درصورتی‌که در بازارهای انبوه و بزرگ رقبای بسیار بزرگی در مقابل شما هستند که برای تبلیغات خود بیش از درامد سالیانه شما خرج می‌کنند. این‌گونه شما شانس شناخته شدن کمتری دارید.

‌۳. مزیت متخصص بودن

‌یک متخصص (در هر حوزه‌ای) در نظر آدم‌ها فردی قابل‌اطمینان و محترم است.
افراد برای رفع نیازهای خود ترجیح می‌دهند از جایی که راه‌حل مطمئنی به آن‌ها بدهد کمک بگیرند و درواقع خیالشان از کیفیت کار راحت باشد.
نیچ مارکت این احساس را به مشتری می‌دهد. مشتری می‌تواند با اطمینان به تسلط شما در حوزه‌ی بخصوصی که انتخاب کردید به شما مراجعه کند.

‌توجه داشته باشید که قبل از شروع به فعالیت در بازار هدف، باید تحقیقات کاملی از آن بازار انجام دهید. بررسی کنید که آیا این روش برای بازار هدف شما مناسب است یا خیر؟
این نکته را در نظر بگیرید که نیچ مارکتینگ روشی‌ است که معمولاً در ابتدای کار بسیار مناسب است اما برای بقای کسب‌وکار لازم است
تا بعد از تسلط بر روی یک حوزه، بخشی دیگر هم به کار خود اضافه کنید یا استراتژی‌های دیگر را با توجه به نیاز مخاطب و هدف کسب‌وکارتان، اجرایی کنید.
همیشه به توسعه کسب وکار خود فکر کنید.

باید برای انتخاب حوزه کاری خود به نکاتی نیز توجه کنید تا با شکست مواجه نشوید.
از خود سؤال‌هایی بپرسید و با دقت و وسواس به آن پاسخ دهید.
برای مثال باید به کاربری بودن آن حوزه بازاریابی خرد توجه کنید.
آیا نیاز مشتری را برطرف می‌کند؟ دیگران حاضر هستند محصول شمارا بخرند و برای آن بها پرداخت کنند؟ پتانسیل و توانایی رشد دارد؟
درنهایت سعی کنید برای موفقیت دائماً دانش خود را راجع به بازاریابی، نیاز مشتری و فروش خدمات به‌روز نگه‌دارید.

ثبت امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *