تحقیقات بازار و بازاریابی

تحقیقات بازار و بازاریابی

balootتحقیقات بازاریابی (Marketing Research)

تحقیقات بازار مجموعه ای از فرآیندهاست که تولید کننده و مشتریان و مصرف‌کننده نهایی را از طریق جمع آوری اطلاعات به هم متصل می کند. هدف از آن بدست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیم گیری برای کسب و کار مهم است.
برای رشد و ارتقا هر کسبی دریافت بینش درست و تحلیل مناسب شرایط مشتریان و فضای کسب و کار مهم است. اگر بینش درستی وجود نداشته باشد تصمیمات کسب‌وکارهای کوچک برای ورود به حوزه‌ای جدید یا تولید محصولات جدید و ارتقا برند ممکن است با مشکل مواجه شود.
تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار دو مفهومی هستند که برخی از اساتید بازاریابی، دومی را زیر مجموعه و کوچک تر از اولی می دانند برخی دیگر نیز این دو را هم گروه قلمداد می کنند و بر این باورند در بیشتر اوقات با یکدیگر هم‌پوشانی دارند.
مثال‌هایی از این مفاهیم می‌توان از بهینه سازی در تبلیغات، تست آ-ب، رضایت مشتریان و تغییر نگرش نسبت به برندینگ نام برد. درباره تحقیقات بازار می‌توان از ترندهای بازار، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد.

balootمراحل تحقیقات بازار

در تحقیقات بازاریابی برای رسیدن به اطلاعات جامع برای تصمیم گیری درست درباره برند خود باید دو مرحله تحقیقات انجام بدهیم.

  1. تحقیقات مرحله‌ای: تحقیقات مرحله‌ای که می‌تواند با تماس های تلفنی، پرسشنامه های گوناگون و … انجام گیرد . اطلاعاتی که باید در این تحقیقات پایه ای جمع آوری شود پیرامون چالش‌های مشتریان در هنگام خرید محصول یا میزان آگاهی جامعه هدف از برند و … می‌باشد.
  2. تحقیقات ثانویه: تحقیقات ثانویه یا مرحله دو یا پیشرفته که اطلاعات در این تحقیقات از منابعی خارجی مانند آزانس های تبلیغاتی یا امارگیری و … دریافت می‌شود.

نکته ای نباید فراموش کرد این است که تحقیقات بازار چیزی فراتر از مقایسه نام برند و جستجو درباره چند رقیب کاری یا پرسش از تعداد معدودی مشتریان است. این کار باید به صورت تخصصی و حرفه ای انجام بگیرد تا بتواند برای برند ما یک سکوی پرتاب مطمئن باشد.

تحقیقات بازار و بازاریابی

balootخدمات سینکپ در این حوزه

سینکپ در تمامی مراحل تحقیقات بازار در کنار شماست و خدماتی شامل:

  • تحقیق و تحلیل مخاطب
  • تجمیع و یکپارچه سازی داده‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • بخش بندی بازار و مشتری
  • تحلیل رقبا
  • تدوین استراتژی بازاریابی
  • تدوین استراتژی‌ ارتباطی و تبلیغاتی
  • تدوین استراتژی رسانه ای

انجام می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)