۳ تکنیک کاربردی در بهینه‌سازی فروش

3 تکنیک بهینه‌سازی فروش

بهینه‌سازی فروش؛ آنچه که حتی قبل از شروع کسب‌وکار خود بایستی به آن فکر شود!
اغلب آدم‌ها قبل از پا گذاشتن در دنیای کسب‌وکار رویاهای زیادی را در سر می‌پرورانند.
رویای خلق ارزش، متفاوت بودن، خلاق بودن، داشتن محصولی بی‌نقص و بی‌نظیر و… در کنار همه‌ی این موارد اگر فروش صورت نگیرد کسب‌وکار شما عملاً کارش را به‌درستی انجام نداده است.

چگونه می‌توان فرآیند فروش را بهینه‌سازی کرد؟

شما حتی قبل از شروع کسب‌وکار خود باید بدانید محصول خود را چگونه و به چه کسانی می‌خواهید بفروشید.
در ادامه به سه تکنیک اشاره خواهیم کرد که می‌تواند فروش شمارا بهینه کند.

۱٫ از خود بپرسید « چه مشتری‌های دیگری وجود دارند؟ »

تصور کنید شما می‌خواهید تعداد زیادی لوازم‌التحریر را بفروشید.
جهت اطلاع‌رسانی تراکت‌های زیادی را بین مردم و در جاهای مختلف شهر پخش کرده‌اید و متعاقباً تماس‌های زیادی را هم دریافت می‌کنید، اما درنهایت هیچ‌کدام از این تماس‌ها به فروش ختم نمی‌شود.
دلیل این اتفاق این است که افرادی که با شما تماس می‌گیرند، انتخاب‌های متعدد دیگری هم دارند که چه‌بسا به‌صرفه‌تر از پیشنهاد شما است.
بهترین گزینه برای شما این است که تراکت‌های خود را در نزدیکی مدرسه‌ها یا مهدکودک‌ها، خیریه‌هایی که برای دانش آموزان کم‌بضاعت لوازم‌التحریر تهیه می‌کنند یا نزدیک دانشگاه‌ها بخش کنید.
درواقع با این روش از تعداد مشتری‌های خود کاستید اما مشتری‌های ارزشمندتری را هدف قرار داده‌اید که به‌احتمال‌زیاد خریدار کالای شما هستند.

۲٫ اجازه ندهید مشتری هنگام مواجهه با محصول شما احساس خطر کند!

این اتفاق معمولاً زمانی پیش می‌آید که مشتری با محصول تازه‌ای مواجه می‌شود.
تخفیف، ضمانت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای فروش این دسته از محصولات چندان اثری ندارد.
بهتر است به‌جای صحبت کردن از ویژگی‌های محصول، روش فروش را تغییر دهید.
مثلاً اگر قصد فروش دوره‌ی آموزشی رادارید که قیمت بالایی دارد، می‌توانید آن را به قسمت‌های کوتاه تقسیم کنید و هر قسمت را باقیمتی مناسب بفروشید.
در این صورت مشتری ابتدا می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک از کیفیت کار شما مطمئن شود، سپس مبلغ بالا را بپردازد.
با این روش مشتری احساس امنیت و اعتماد می‌کند و احتمال خرید هم بالاست

۳٫ مشتری‌های خود را حفظ کنید.

بدترین نوع مشتری، مشتری بی‌تفاوت است؛ زیرا شما باوجود خرج و مخارجی که برای جذب او کرده‌اید به نتیجه‌ی ایدئال خود نرسیده‌اید.
مشتریان ناراضی می‌توانند به شما در پیدا کردن نقاط ضعف کسب‌وکارتان کمک کنند.
مشتریان وفادار عامل تعیین‌کننده‌ای در سرپا ماندن هر کسب‌وکاری هستند. شما باید برای حفظ این مشتری‌ها برنامه داشته باشید.
مثلاً از طریق ایمیل یا پیامک با آن‌ها ارتباط برقرار کنید اما نه به صورتی که مزاحمت ایجاد کنید.
نیاز آن‌ها را در هر بار مراجعه بشناسید و سعی کنید حدس بزنید دفعات بعد به کدام محصول شما نیاز پیدا خواهند کرد، سپس محصول موردنظر را به آن‌ها پیشنهاد دهید.
برای بهینه‌سازی فروش، سعی کنید مشتریان بی‌تفاوت خود را به مشتریان راضی و سپس آرام‌آرام به مشتری وفادار تبدیل کنید.

ثبت امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *