اخلاق در فروش؛ امری که فقط فروشندههای باهوش آن را مد نظر دارند!
وقتی شما قصد فروش محصولی رادارید، در ابتدا باید به شکل مؤثری با مشتری ارتباط برقرار کنید.
مسئله فروش تنها در تکنیکهای بازاریابی یا تبلیغات خلاصه نمیشود، بلکه باید ابعاد دیگر را هم در نظر گرفت.
نکات طلایی اخلاق در فروش
در ادامه به نکاتی کلیدی اشاره خواهیم کرد که در بهینه شدن فروش شما نقش به سزایی دارد.
۱٫ خوشمشرب باشید.
اگر خودتان بهصورت مستقیم با مشتری در ارتباط هستید، سعی کنید خاطرهی خوبی از خود در ذهن مشتری بر جای بگذارید.
اکثر آدمها ناخودآگاه جذب افراد خوشصحبت و بشاش میشوند.
در نظر داشته باشید که لازم نیست هنگام مواجهه با مشتری انرژی تصنعی و اغراقشدهای را به نمایش بگذارید.
تنها سعی کنید با روی باز از وی استقبال کنید و خوب صحبت کنید.
سعی کنید از کلمات زیبا استفاده کنید و با تن صدای مناسب (نه خیلی بلند و نه خلی آرام) صحبت کنید.
تا حد امکان از شوخی کردن با مشتری بپرهیزید.
طوری ارتباط برقرار کنید که مشتری از صحبت کردن با شما خسته نشود. متکلم وحده نباشید، اجازه دهید طرف مقابل شما همصحبت کند.
۲٫ خوب گوش دهید.
نکته مهم دیگر در ارتباط با اخلاق در فروش، سعی کنید بهخوبی به حرفهای مخاطب گوش دهید و حین این کار ابتدا نیاز او را بهخوبی شناسایی کنید.
همچنین اطلاعاتی راجع به تیپ شخصیتی او به دست آورید، سپس متناسب باشخصیت و نیاز مشتری او را راهنمایی کنید.
سعی کنید خودتان کمتر حرف برنید و بر اساس گفتههای مشتری سؤالاتی برای فهمیدن دقیق نیاز او بپرسید.
۳٫ جلب اعتماد
وقتی مشتری به شما اعتماد کند از شما خرید میکند؛ بنابراین سعی کنید اعتماد مشتری را کاملاً صادقانه جلب کنید.
باحوصله به سؤالات او پاسخ دهید، خدمات خود را بهطور کامل توضیح دهید.
مشاورهی رایگان در اختیار او بگذارید و حتی اگر درنهایت به این نتیجه رسیدید که محصول شما نیاز مشتری را برطرف نمیکند آن را صادقانه به مشتری خود بگویید.
۴٫ اصول مخالفت
اگر مشتری حرفی زد که صحیح نبود سعی کنید بهآرامی و با ملایمت مخالفت خود را اظهار کنید.
با مشتری تهاجمی برخورد نکنید. شما باید او را قانع کنید.
خوب است در ابتدا جنبهی مثبت حرفش را در نظر بگیرید سپس دلیل مخالفت خود را بگویید.
توجه داشته باشید که یک سری از ویژگیهای اخلاقی اکتسابی ست و هر فردی باکمی تمرین میتواند آنها را به دست بیاورد.
سعی کنید از این مهارت در تمام جنبههای زندگی خود استفاده کنید، در این صورت هم عادت خوبی را در خود تقویت کردهاید و هم بهصورت ناخودآگاه در کار خود از آنها استفاده میکنید.