تبلیغات آنلاین در واقع روشی است برای رساندن پیامهای بازاریابی کسبوکار شما به مخاطب هدف، به صورتهای مختلفی مانند ویدیو، عکس، نوشته، موشن گرافی، تبلیغات در سایتهای مختلف و…
مفاهیم اصلی تبلیغات آنلاین
یکی از نشانههای رشد هر کسبوکاری تبلیغات و بازاریابی است.
تبلیغات یکی از کانالهای بازاریابی است.
حال برای آشنایی بهتر با مفهوم تبلیغات آنلاین، عناوین زیر را مطالعه کنید.
۱. راهاندازی
تصور کنید شما رستورانی در انتهای کوچهای فرعی، در راستهای که رستورانهای زیادی در آن قرار دارد بازکردهاید.
در دنیای آنلاین رستوران شما، مانند سایتی است که بهتازگی راهاندازی کردهاید.
۲. سئو (SEO)
تصمیم میگیرید رستوران خود را تجهیز کنید و خدمات آن را بهینه کنید. این کار مانند SEO در دنیای آنلاین است.
شما سایت را بهینهسازی میکنید و آن را نظام میبخشید، مطالبی مفید و برنامهریزیشده را در آن قرار میدهید.
بیشک SEO امری لازم برای شروع هر کسبوکاری است، اما کافی نیست. توجه داشته باشید که این روش در درازمدت بازدهی دارد.
۳. تبلیغات کلیکی
اگر برای رستوران خود تابلویی سر کوچه فرعی بگذارید، احتمالاً آرامآرام افرادی با رستوران شما آشنا میشوند و به سمت آن جذب میشوند.
تابلوی ابتدای کوچه فرعی همانند تبلیغات کلیکی عمل میکند. در این مدل تبلیغات شما از سایتهای مطرح و مرتبط (خیابان اصلی) استفاده میکنید تا دیده شوید.
به این صورت که قسمتی از سایت را اجاره میکنید و بنر سایت خود را در آن قسمت قرار میدهید.
۴. قابلشمارش بودن
حال اگر تعداد این تابلوها را بیشتر کنید و قسمتهای مختلف خیابان اصلی قرار دهید و از مشتریهای خود بپرسید از طریق کدام تابلو به رستوران شما تشریف آوردهاند، میشود تبلیغات کلیکی قابلشمارش که به شما نشان میدهد بنر شما، در چه ساعتی، چه میزان بازدید داشته است. شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات سایت و تبلیغات خود را بهینه کنید.
۵. شبکههای اجتماعی
تصمیم دارید برای بیشتر دیده شدن فردی را استخدام کنید تا کنار تابلو نام رستوران شمارا فریاد بزند و از عابران پیاده درخواست کند تا به رستوران شما بیایند.
این دقیقاً همان کاری است که شبکههای اجتماعی و دنبال کنندههای شما انجام میدهند.
۶. بازاریابی دیجیتال
با استخدام فرد فریاد زن، رستوران شما هرچند دقیقه یکبار به چند صد نفر معرفی میشود و آن افراد جذب رستوران شما میشوند.
احتمالاً سریعتر از دیگر روشها بازدهی دارد و مشتریهای وفادارتری را جذب میکند. این روند در عالم آنلاین، دیجیتال مارکتینگ نام دارد.
۷. اطلاعات صحیح و کافی
تصور کنید عابران پیاده از فریاد زن سؤالاتی میپرسند. شما باید اطلاعات کافی و لازم را دربارهی رستوران خود را به او داده باشید تا بتواند بهدرستی به سؤالات مشتریان پاسخ دهد.
اگر کسی وارد سایت شما میشود باید به سمتوسوی درستی هدایت شود و اطلاعات کافی را دریافت کند.
۸. جایگاه
فرض کنید فردی دیگر را با دیدن مشتریهای بسیار رستوران شما، در همان مکان یک کتابفروشی راهاندازی میکند.
این کتابفروشی بههیچعنوان بهاندازهی رستوران سود نمیکند، زیرا در جایگاه مناسبی قرار نگرفته. پس جایگاه تبلیغات نیز مهم است.
۹. تیتر در تبلیغات آنلاین
کسی که نام رستوران شمارا فریاد میزند بهتر است به ویژگیای از رستوران شما اشاره کند که آن را در نظر مشتری منحصربهفرد میکند و باعث جذب میشود.
مثل دسر رایگان یا سرویس چای رایگان. این مسئله در تبلیغات آنلاین مانند تیتر عمل میکند.
تیتر اولین چیزی است که مشتری از شما میبیند و در تصمیمگیری او جهت خرید از شما تأثیرگذار است.
همچنین استفاده صحیح و درست از تیتر میتواند در هزینههای شما صرفهجویی کند.
تیتر باید مشخصهای از کسبوکار شما داشته باشد. مثلاً اگر در رستوران شما غذاهای فوتفوتی سرو میشود.
شاید بهتر باشد به کسی در خیابان اصلی نام رستوران شمارا فریاد میزند، لباسی با عکس پیتزا بپوشانید.
خوب است بدانید مخاطب بهصورت ناخودآگاه ابتدا تصویر را درک میکند. ۷۰ درصد مطلب موردنظر شما از طریق تصویر منتقل میشود.
تیتر باید محرک مشتری باشد. بهتر است تیترهای مختلف را امتحان کنید، سپس آن را که بیشتر از همه باعث جذب مشتری میشود انتخاب و برایش هزینه کنید.
در انتها توجه داشته باشید که تبلیغات آنلاین شما قابلاندازهگیری باشد.
مثلاً اگر ۱۰ هزار ایمیل فرستادید، چه تعداد محصول فروختهشده و چقدر برای آن هزینه کردهاید. سپس دادهها را تحلیل و آنالیز کرده تا بتوانید فعالیت خود را بهینه کنید.