چگونه بازار هدف خود را پیدا کنیم؟

بازار هدف

بازار هدف (target market) به گروهی از افراد گفته می‌شود که کسب‌وکار شما قصد دارد برای ارائه محصول یا خدمات خود آن‌ها را جذب کند.
افرادی که پتانسیل بالقوه برای خرید از شمارا دارند.

چه کسانی می‌توانند بازار هدف ما باشند؟

برخی در شناسایی بازار هدف خود اشتباه می‌کنند. توجه به نکاتی مانند منطقه جغرافیایی، سن افراد، سلیقه و … نیز مهم نیست و نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
برای مثال کسی که کیف زنانه می‌فروشد در مرحله اول متصور می‌شود تمام بانوان، بازار هدف او هستند.
این اشتباه است، شما باید به سبک کیف‌ها، قیمت، مدل، جنس و … نیز توجه کنید.
اگر کیف‌های مدرن و خاص و اورجینال می‌فروشید افرادی که توان مالی پایینی دارند، بازار هدف شما نیستد.
لذا باید نیازهای این گروه (افراد با توان مالی بالا) را در نظر بگیرید تا بتوانید فروش خوبی داشته باشید.
اگر کفش‌های مردانه می‌فروشید بازار هدف شما از سن ۱۸ سال شروع می‌شود. پس باید مطابق باسلیقه این سن پیش بروید.

انتخاب بازار هدف

برای انتخاب، بهتر است به دنبال موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارید بگردید.
یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و زیرشاخه‌هایش را بنویسید.
همه‌ی آن‌ها را یادداشت کرده و میزان رضایت شخصی، ارزش برای بازار و سودآوری را با دادن امتیازهایی از ۰ تا ۱۰ مشخص کنید.
در ادامه به تعریف هر یک از این شاخصه‌ها می‌پردازیم.

 

رضایت شخصی

چقدر از ارتباط با مشتری این بازار احساس خوبی به شما دست می‌دهد؟
آیا فقط به خاطر پول این بازار را انتخاب کرده‌اید؟
آیا حاضرید به خاطر پول با مشتری‌هایی که خشمتان را برمی‌انگیزند ارتباط برقرار کنید؟
از ۰ تا ۱۰ به این بخش امتیاز دهید.

ارزش برای بازار

بازار هدفی که انتخاب کرده‌اید چقدر برای خدمت یا محصول شما ارزش قائل است؟
آیا مشتری‌های این بازار حاضر هستند برای کار شما هزینه قابل‌توجهی پرداخت کنند؟
این بازار نیازهای دیگران را برطرف می‌سازد؟

سودآوری

سود شما از انجام این کار چقدر است؟
گاهی اوقات مشتری مبلغ قابل‌توجهی را برای کار شما پرداخت می‌کند، اما وقتی به‌حساب و کتاب می‌پردازید متوجه می‌شوید عملاً کار شما سودآور نیست.
این نکته را در نظر بگیرید آنچه مهم است سود است نه گردش مالی.
یعنی شما باید درامد خود را منهای هزینه‌های کار بکنید.

برای اینکه موضوع واضح‌تر شود به مثال زیر توجه کنید. مثال برای بازار عکاسی:

با توجه به حاصل جمع هر ستون، بازار هدف ایده‌آل عکاسی پرتره است.
درواقع بازار  ایده‌آل سرگرم‌کننده‌تر و سودآورتر هستند و بیشتر از سایر بازارها پول خرج می‌کنند.
توجه داشته باشید که انتخاب در این امر، بخش بسیار مهم و تأثیرگذار کسب‌وکار شما است.
انتخاب بازار هدف باعث اثربخشی بازاریابی، بهره‌ی بیشتر از پول، زمان، انرژی و طنین‌انداز شدن هرچه بهتر پیام بازاریابی می‌شود.
همچنین یکی از فعالیت‌های مهم برای موفقیت در مسیر کسب‌وکار، پژوهش عمیق، مصاحبه و مطالعه‌ی دقیق است.

ثبت امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *