مهارتهای نرم باعث میشود تا اندوختهی خود را به شکل درست و مؤثر نشان دهیم.
هشتادوپنج درصد از موفقیت آدمها به مهارت آنها در روابط میان فردی وابسته است.
آنچه موفقیتهای فردی را تضمین میکند و به آن سرعت میبخشد مهارتهای نرم (soft skill) است که شامل مجموعه مهارتهای فردی و میان فردی میشود.
درواقع مهارتهای نرم مکمل مهارتهای سخت است و حتی گاهی مهمتر از آن است زیرا همهی ابعاد زندگی ما، خواه شخصی و خواه کاری را در برمیگیرد.
همچنین انسان موجودی است اجتماعی که نیاز دارد با دیگری ارتباط برقرار کند.
چهبهتر که این ارتباط در بالاترین کیفیت خود باشد که این امر با آموختن مهارتهای نرم محقق میشود.
۵ مهارت نرم فریلنسرهای موفق
مدیر یک کسبوکار (حتی کوچک) لازم است توانایی برقراری ارتباط صحیح با افراد مجموعه خود را داشته باشد یا با اربابرجوع به نحو احسن برخورد کند.
پیشنهاد میکنیم در این باره مقاله «نکات کلیدی برنامهریزی برای کسبوکار» را هم مطالعه نمایید.
یک فریلنسر باید بداند هنگام صحبت پیرامون پروژه، با چه ادبیاتی و چگونه با کارفرما گفتوگو کند، اگر کارفرما حین پروژه درخواست غیرمعقولی داشت چه کند، چگونه هزینهی پروژه را به کارفرما بگوید.
در ادامه به شرح چندی از مهارتهای نرم میپردازیم.
۱. ارتباط
شما باید بدانید بهترین شکل برقراری ارتباط چیست؟ مشخصه شما در ارتباط برقرار کردن چیست؟
آیا شما آدم شوخطبع و راحتی هستید؟
آیا رسمی برخورد میکنید؟
حتی طرز لباس پوشیدن شما نیز یکی از راههای برقراری ارتباط است.
ارتباط صحیح ابزار کار یک فریلنسر و ضامن بقای مسیر حرفهای او است.
۲. مدیریت زمان
یک فریلنسر باید بتواند زمان خود را بهدرستی مدیریت کند تا یک پروژه را در موعد مقرر تحویل کارفرما بدهد.
عدم مدیریت زمان و تأخیر در تحویل پروژه بدون دلیل موجه نهتنها باعث نزول شأن حرفهای کار شما میشود، بلکه نظم زندگی شخصی شمارا نیز مختل میکند.
واگذاری کارها بهروزها و دقایق آخر باعث میشود کیفیت را فدای تحویل پروژه کنید.
همچنین رویهم تلنبار شدن کارها فرسایش روحی و خستگی مفرط را به دنبال دارد.
۳. مدیریت پروژه
برای اینکه پروژه را به بهترین شکل مدیریت کنید، لازم است ابتدا جزءبهجزء پروژه را یادداشت کنید، مطمئن شوید هر کاری که برای به تمام کردن پروژه واجب است را جا نینداختهاید.
خرد کردن یک پروژه به چند کار کوچک باعث میشود فشار کاری کمتر شود و کار منظمتر شود.
۴. کارگروهی
گاهی باید قسمتی از پروژه را به دلایلی چون متخصص بودن فردی در حوزهای بهخصوص، به دیگری بسپارید.
یا احتمالاً پیشآمده که برای انجام یک پروژه به گروهی ملحق شوید.
برای مؤثر بودن در یک گروه، برقرار کردن ارتباطی سالم با اعضای یا رهبری اعضا، لازم است تا مهارتهای لازم برای انجام دادن کارهای گروهی را بیاموزید. آموزش ندیدن این مهارتها باعث میشود به سرگروهی بیکفایت یا عضوی غیرحرفهای تبدیل شوید.
۵. انتقادپذیری
باید بپذیریم که هیچ فرد و کاری بینقص نیست.
ممکن است افراد مختلفی راجع به کار شما بازخوردهای منفی دهند.
ابتدا لازم است راجع به نظری که شنیدهاید فکر کنید، اگر احساس کردید فرد اشتباه میکند بهتر است با آرامش با او به گفتوگو بپردازید و وی را توجیه کنید؛
اما اگر نظر منفی صحیح بود، با خوشرویی از او به خاطر آگاه کردن شما نسبت به اشتباهتان تشکر کنید.
تواضع (نه بهصورت تصنعی، بلکه به شکل واقعی) یکی از اصول کار حرفهای است.