تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟
افراد زیادی از سایت یا محصولات شما دیدن میکنند اما همهی آنها دفعه اول از شما خرید انجام نمیدهند یا مشتری شما نمیشوند.
اما اگر بتوانید بهگونهای تبلیغات انجام دهید که یکبار دیگر این افراد را به سایت خود هدایت کنید و خدمات یا محصولات خود را به آنها ارائه دهید احتمال فروش را تا ۶۰ درصد افزایش میدهید.
چراکه آن افراد قبلاً یکبار با شما آشنا شده بودند و بهصورت ناخودآگاه فرایند اعتمادسازی با برند شما پیش رفته است.
به این نوع از تبلیغات که هدفگیری مجدد مشتریان بالقوه را در نظر دارد تبلیغات ریتارگتینگ میگویند.
ریتارگتینگ بر اساس عملکرد کوکیها صورت میگیرد. کوکیها چند کد برنامهنویسی جاوا اسکریپت هستند و اطلاعات مختلف مثل مسیری که در سایت طی کردهاید، صفحاتی که بازدید داشتهاید، محصولات موردعلاقه شما و … را در خودشان ذخیره میکنند.
سیستمهای بازاریابی به کمک اطلاعات بهدستآمده از کوکیها شمارا در اولین ورودتان با تبلیغات به سمت خرید آن محصول یا بازدید مجدد سایت تبلیغ دهنده تحریک میکند.
چرا ریتارگتینگ اهمیت دارد؟
- رشد نرخ تبدیل: در تمامی کسبوکارها فروش بیشتر معیار مهمی تلقی میشود.
اینکه شما بتوانید بازدیدکنندههای پیج و سایتتان را به مشتری تبدیل کنید بسیار اهمیت دارد که به آن نرخ تبدیل (Conversion Rate) میگویند.
هرچقدر شما بتوانید رشد نرخ تبدیل داشته باشید به همان میزان به موفقیت نزدیک خواهید شد.
تبلیغات ریتارگتینگ به دلیل اینکه مخاطبانی را هدف قرار میدهد که درگذشته با برند شما آشنا شدهاند بهشدت موجب افزایش نرخ تبدیل میشود. - آگاهی سازی از برند: تاکنون به اهمیت تبلیغات تلویزیونی فکر کردهاید؟
تبلیغاتی که در تلویزیون صورت میگیرد باعث میشود مخاطب به آن محصول اعتماد کند.
هرچقدر یک کاربر (مشتری بالقوه) نام یک برند را بسترهای متعدد و زمانهای مختلف شنیده باشد با آن برند احساس آشنایی بیشتری دارد و از آن خرید میکند.
روشهای ریتارگتینگ
۱٫ دعوت به اقدام (call to action – CTA)
شما باید افراد را تحریک کنید تا اقدامی را در سایت شما رقم بزنند.
برای مثال ارائه تخفیف به افرادی که در سایت شما عضو شدهاند اما هنوز خریدی صورت نگرفته است.
یا دادن تخفیف به کسانی که از محصولات شما پسند کردند و آن را در سبد خرید قرار دادهاند اما هنوز خرید خود را نهایی نکردند.
اینگونه دعوتها و تبلیغات شخصیسازیشده باعث ایجاد فرایند خرید میشود.
۲٫ ریتارگتینگ محصول
شما میتوانید محصولات خود را برای افرادی که دنبال محصول مشابهی بودهاند معرفی کنید تا آنها را به خرید از خودتان متمایل کنید.
یعنی کاربرانی را ریتارگت میکنید که محصول خاصی را جستجو کردهاند برای مثال اگر فردی دنبال خرید یک مدل خاص دستگاه اسپرسوساز است و هنوز خریدی نکرده است شما باید با تبلیغات محصولات مشابه خود را به آن نشان دهید.
۳٫ کمپینهای اطلاعرسانی
شما در این روش باید سرویس جدید یا پروموشنهای خود را به اطلاع افراد بازدیدکننده سایت خود برسانید.
در این روش اگر خوب عمل کنید نهتنها موجب آگاهیبخشی (Awareness) از برند خود میشوید بلکه نرخ تبدیل هم افزایش مییابد.
۴٫ استفاده هوشمند از سایتهای پرمخاطب
این روش تماماً بر پایه استفاده از کوکیها بناشده است.
کاربر محصول موردعلاقه خود را در سایت شما دنبال کرده اما به هر دلیلی منصرف از خرید شده است.
با تبلیغات درست در سایتهای پربازدید که روزانه مخاطبان زیادی دارد مانند سایتهای خبرگزاریها و … که بهترین بستر برای اینگونه تبلیغات بهحساب میآیند؛ شما باید آن محصول را دوباره به کاربر یادآوری کنید.
تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ
طبق مقالات منتشرشده در hubspot بازاریابی مجدد (Remarketing) و هدفگذاری مجدد (retargeting) اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند.
اگرچه آنها شباهتهایی دارند، اما هدفگیری مجدد به شما امکان میدهد با تبلیغات خود به مشتریان بالقوه جدیدی دست پیدا کنید همانهایی که حداقل یکبار سایت شمارا دیدهاند یا نام شمارا شنیدهاند اما هیچگونه خریدی انجام ندادهاند.
درحالیکه بازاریابی مجدد بر ایجاد علاقه مجدد برند شما به مشتریان قدیمی یا غیرفعال تمرکز دارد همانهایی که از شما خرید انجام دادهاند.