علم بازاریابی چیست؟

علم بازاریابی چیست؟

علم بازاریابی ایجاد رابطه میان مشتری و محصول است.
بازاریاب هنرمندی است که مشکل مخاطب هدف خود را می‌فهمد و محصول را به گونه‌ای معرفی می‌کند که این دوتا باهم انطباق پیدا کنند.

مثال بازاریابی

فرآیند بازاریابی حتی قبل از مشخص شدن قطعی محصول اتفاق می‌افتد و مشتری نقطه‌ی هدف اصلی بازاریابی است.
نقطه‌ی شروع بازاریابی پژوهش بازار هدف است.
تصور کنید قرار است نمایشگاهی در شهر شما برگزار شود.

  • ابتدا یک تابلو در ورودی شهر نصب می‌شود که مخاطب را به آن نمایشگاه دعوت می‌کند (تبلیغات)
  • نمایشگاه تصمیم می‌گیرد خودرویی نقاشی شده به رنگ‌ تم‌های نمایشگاه را در شهر بگرداند (ترفیع / promotion)
  • خودرو رنگی نمایشگاه دچار سانحه می‌شود. خبر تصادف شهر را پر می‌کند (اعلان)
  • این اتفاق‌نظر یکی از اعضای شورای شهر را جلب می‌کند (روابط عمومی)
  • بازدید مردم از نمایشگاه و نشان دادن بخش‌های مختلف به آن‌ها و متقاعدشدنشان برای خرج کردن در نمایشگاه و پاسخ به سؤالات آن‌ها (فروش)

برنامه‌ریزی برای همه‌ی مراحل بالا می‌شود بازاریابی. درواقع بازاریابی مانند چرخ‌هایی عمل می‌کند که برای حرکت به سمت هدف یک کسب‌وکار، یعنی فروش، برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

مراحل علم بازاریابی

‌در ادامه سعی می‌کنیم به شکل خلاصه، مراحل بازاریابی را شرح دهیم.

‌۱. یافتن ایده

در ابتدا باید مشخص کنید چه چیزی را چگونه می‌خواهید انجام دهید.
یک کاغذ و خودکار بردارید و هرآن چه راجع به محصول در ذهنتان است را بنویسید.
محصول شما چه چیزی می‌تواند باشد؟ بسته‌بندی آن چگونه است؟ داشته‌های شما چیست؟
به چه چیزهایی می‌خواهید برسید؟ هر آنچه راجع به محصول در خاطر دارید را بنویسید.

۲. پژوهش

قبل از شروع اساسی باید درباره‌ی بازار هدف محصول خود و رقبایتان تحقیقات لازم را کرده باشید.
باید بدانید چه افرادی قرار است محصولات شمارا بخرند و چرا؟ چه میزان هزینه برای محصول شما منطقی است؟

۳. آگاه کردن مخاطب

بعد از یافتن ایده و انجام دادن پژوهش‌های لازم باید راه‌هایی برای معرفی و شناساندن خود به مخاطب بیابید.
این راه‌ها می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشند. رویدادها، کمپین‌ها، تبلیغات مجازی و… ازجمله راه‌هایی برای شناساندن خود به مخاطب است.

۴. برنامه فروش

به‌صورت ویژه بر روی این قسمت وقت بگذارید. مشخص کنید محصولات خود را از چه راهی و به چه کسانی می‌خواهید بفروشید.
آیا می‌خواهید در بازار مجازی کارکنید یا سنتی؟ خریداران شما چه کسانی هستند؟ چگونه قرار است محصول شمارا بخرند؟

ثبت امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *